Hrdinovia Fast
Aj deti sa môžu stať hrdinami a zachrániť život
Deti zo slovenských materských a základných škôl sa môžu zapojiť do celoeurópskej iniciatívy Hrdinovia FAST, ktorej cieľom je vzdelávať deti o príznakoch cievnej mozgovej príhody a naučiť ich zavolať prvú pomoc včas. Na Slovensku realizuje kampaň pacientska organizácia Sekunda pre život a záštitu nad týmto projektom preberalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu. Základné a materské školy, ale aj jednotlivci, sa môžu prihlásiť do bezplatného päťtýždňového vzdelávacieho programu Hrdinovia FAST cez oficiálnu webovú stránku https://bit.ly/hrdinovia_112.
Kampaň Hrdinovia FAST je určená pre deti vo veku od 5 do 9 rokov, ktoré sa môžu prostredníctvom zábavných a interaktívnych animovaných materiálov spolu pod vedením ich učiteľov alebo rodičov naučiť rozpoznávať základné príznaky cievnej mozgovej príhody a volať prvú pomoc.
Názov Hrdinovia FAST pochádza z anglickej skratky pre určenie príznakov cievnej mozgovej príhody kde F znamená tvár, A – končatina, S – reč, T – čas. Jeden zo štyroch ľudí prekoná v živote cievnu mozgovú príhodu. Celosvetovo ide o druhú hlavnú príčinu smrti a tretiu najčastejšiu príčinu zdravotného postihnutia.
Cievna mozgová príhoda sa však napriek tomu dá liečiť – ak zareagujeme včas. Ľudia, ktorí majú cievnu mozgovú príhodu, potrebujú čo najrýchlejší prístup k lekárskej zdravotnej starostlivosti.
Projekt Hrdinovia FAST sa zameriava na deti, ktoré so svojimi starými rodičmi trávia veľa voľného času, poznajú ich a v prípade mozgovej príhody by mali vedieť správne vyhodnotiť, že s ich starým rodičom niečo nie je v poriadku a jeho symptómy sa podobajú na cievnu mozgovú príhodu.
Učebné moduly kampane sa sústreďujú okolo animovaných postáv, starých rodičov a ich vnuka. Deti sa hravou formou učia o troch kľúčových príznakoch mŕtvice: ústnom kútiku, ktorý náhle padne na jednu stranu, ruke, ktorá náhle zoslabne alebo reči, keď človek zrazu nedokážu rozprávať - a tiež dôležitosti okamžitého privolania záchrannej služby.
Na pochopenie týchto príznakov a následnému privolaniu pomoci môže napomôcť aj animované video: https://www.facebook.com/101271528594977/videos/2752459388304021 (viac fotografií aj videí z kurzu aj tried nájdete na Facebooku FAST Heroes SK
"Čo tie očká vidia"
Projekt podporili: Nadácia Dôvera, Raiffeisen banka, Air - Product a Lions club Zvolen a Banská Bystrica
Ciele projektu
Koncepčný cieľ:
Vytvoriť deťom so zrakovým postihnutím vhodné prostredie na špeciálnu terapiu a rehabilitáciu zameranú na zlepšenie zrakových funkcií, oblasti pozornosti a precvičovanie opticko – motorickej koordinácie.
Snoezelen ako pedagogicko-podporný prístup alebo podporná edukačná metóda, ktorá je zameraná na podporu výchovno-vzdelávacieho procesu na školách. Pedagóg aplikuje Snoezelen v rámci tohto smeru, s prihliadnutím na špecifiká jednotlivca, s nasledovnými cieľmi:
– podpora kognitívnych procesov,
– všeobecná aktivácia na podporu procesov učenia,
– rozšírenie poznávania a skúseností o okolitom svete,
– podpora vnímania a intenzívne prijímanie podnetov,
– zlepšenie koncentrácie,
– podpora sebarealizácie,
– socializácia a integrácia do sociálnych štruktúr,
– uvoľnenie
Kvalitatívne výstupy projektu
Deti so zrakovým postihnutím, pedagógovia a ortoptická sestra získajú vyhovujúce priestory pre zrakovú a celkovú rehabilitáciu
Zrakovo postihnuté deti, ktoré z rôznych dôvodov nemôžu navštevovať našu MŠ získajú možnosť absolvovať odborné cvičenia a terapiu, ktorá sa neposkytuje v zdravotníckych zariadeniach, je však dôležitá pre zlepšenie zrakových funkcií dieťaťa.
Deti so zrakovým postihnutím získajú nové možnosti rozvíjania zvyškov zraku v kombinácii s rozvíjaním vnímania ostatnými zmyslami
Precvičovanie opticko – motorickej koordinácie detí bude na požadovanej úrovni, zlepší sa ich priestorové vnímanie a orientácia
Rodičia detí získajú najvhodnejší spôsob terapie detí v prostredí, ktoré je pre deti prirodzené, spolu s výhodou terapií na jednom mieste
Prevencia a osveta v oblasti zrakových ochorení - verejnosť získa možnosť prakticky sa oboznámiť s realizáciou odbornej starostlivosti o deti so zrakovým postihnutím.
Odborná verejnosť získa priestory na výmenu skúseností a semináre.
Finančnú podporu Nadácie Dôvera sme použili na zakúpenie komponentov na vytvorenie multisenzorickej miestnosti s prvkami snoezelen v materskej škole. S pomocou grantu sme zavŕšili nákup pomôcok a prvkov, ktoré sú dôležitou súčasťou napĺňania našej koncepcie. Bez týchto pomôcok by sme nemali možnosť realizovať aktivity, ktoré by spĺňali kritériá metódy snoezelen. Prostredníctvom realizácie projektu získajú naše deti a zamestnanci priestor, ktorý svojím charakterom bude prispievať k zlepšeniu ich zdravia a duševnej pohody. Deťom so zrakovým postihnutím dáme možnosť stimulácie a rozvíjania zraku novými metódami.
Zakúpili sme Space projektor, kotúče pre Space projektor, biely polohovací vak a vinylový polohovací ostrov. Spolu s už nakúpenými pomôckami pre realizáciu metódy snoezelen sme vytvorili prostredie na realizáciu rehabilitačných, vzdelávacích a relaxačných aktivít .
Interné projekty
Materská škola sa tiež zameriava na prevenciu, ochranu a podporu zdravia detí, učiteľov a ostatných zamestnancov materskej školy, v rámci dlhodobého projektu
Škola podporujúca zdravie
Ciele projektu:
-
Utvárať u detí schopnosti a zručnosti potrebné pre život a vrátane schopnosti voliť zdraviu prospešnejšie možnosti
-
vytvárať bezpečné fyzické a sociálne prostredie, stimulujúce vývin detí
-
vytvárať atmosféru pokoja a vzájomne humánneho prístupu učiteľov a detí
-
posilňovať enviromentálne cítenie
-
viesť deti k zdravému životnému štýlu
Projekt realizujeme v týchto oblastiach:
-
zdravotná výchova a rozvoj pohybových aktivít
-
zlepšenie stravovacích návykov detí a zamestnancov MŠ
-
realizácia enviromentálnej výchovy
-
humanizácia školského prostredia, prosociálna výchova
-
realizácia interného projektu „Voda, prameň života“
Projekt „Voda, prameň života“
Ciele a úlohy projektu „Voda, prameň života“
Hlavný cieľ: Deti našej materskej školy získajú komplex poznatkov o vode, ktoré ich budú viesť k zodpovednému správaniu sa k vode ako životodarnej tekutine.
Cieľ 1 :
Poznávať význam vody pre človeka a prírodu.
Cieľ 2:
Získavať vedomosti o vlastnostiach vody a kolobehu vody.
Cieľ 3:
Vedieť, ako a prečo šetriť vodu.
Aktivity projektu:
• Pitný režim v materskej škole
Prakticky – dodržiavaním pitného režimu, pitím pitnej vody utvárať u detí povedomie o význame vody pre život človeka. Odbúravať u detí návyk piť sladené nápoje.
• Praktické uplatňovanie elementárnych pracovných zručností z ošetrovania rastlín v školskej záhradke – pestovanie zeleniny, deti spoznajú význam vody pre život rastlín. V praktických činnostiach si uvedomujú nenahraditeľný význam vody z hľadiska zachovania života na zemi.
• Enviromentálne hry v spolupráci s občianskym združením Slatinka
Prostredníctvom enviromentálnych aktivít deti získajú ďalšie vedomosti o vode, znečisťovaní a ochrane vodných tokov.
• Praktické pokusy s vodou
Deti získajú vedomosti o vlastnostiach vody a kolobehu vody prostredníctvom pokusov – odparovanie, zrážanie vody, filtrovanie – čistenie vody.
Rozvíjame záujem detí o ľudové tradície prostredníctvom detského tanečného súboru Zvonček a projektom
„Ľudové tradície v materskej škole.“
Cieľ projektu „Ľudové tradície v materskej škole“:
priblížiť deťom ľudové tradície a zvyky
Aktivity projektu:
-
Od Lucie do Vianoc –ľudové zvyky v predvianočnom období
-
Výstava ľudových výrobkov, krojov a tradičných pracovných nástrojov v materskej škole – deti spoznávajú kultúru a spôsob života našich predkov
-
Fašiangy, Turíce – fašiangový sprievod v maskách, vystúpenie folklórneho súboru MŠ Zvonček s programom Fašiangy, Turíce – pochovávanie basy
-
Návšteva Vlastivedného múzea, prehliadka stálej expozície
-
Lúčne hry – pásmo detských hier na lúke